بهینه سازی سئو

دیسک و صفحه چیست؟ - مدیران خودرو

پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیسک و صفحه چیست؟

به گزارش نمایندگی حیدری، اکثر افراد هر روز از خودروی شخصی خود برای رفت و آمد استفاده می کنند و برخی دیگر نیز مدام در حال مسافرت هستند، با این تفاسیر صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتی محسوب می شود که پیوسته درگیراست و با هر بار فشار پدال چندین قطعه در خودرو برای انتقال نیرو به چرخ ها درگیر می شود که با توجه به فعالیت زیاد این قطعه بهتر است سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت 50 الی 60 هزار کیلومتر بسته به نوع رانندگی  تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود.

 

دیسک و صفحه چه زمانی باید تعویض شود؟

یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما خودرو را در دنده یک گذاشته ایم و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر موتور و اتاق خودرو به لرزه افتد یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است. شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری بروید و از وی بخواهید تا صفحه کلاچ شما را تست کند خب وی دوری با خودرو می‌زند و به شما می‌گوید ، آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که تعمیرکار چگونه متوجه زمان تعویض دیسک و صفحه می شود؟ زمانی که اتومبیل در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است.

اما اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی! اگر در سر بالایی نیمه شدید، نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین بسیار مشهود باشد، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پشت فرمان متوجه شوید، اتومبیلتان بیش از حد معمول گاز می‌خورد اما حرکت و شتاب خوبی ندارد! خب درست است، باید دست به جیب شوید! گاه پیش می‌آید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

 

صفحه کلاچ

این وسیله سبب به حرکت درامدن سایر قسمت های کلاچ می باشد صفحه کلاچ شامل رویه های اصطکاکی (لنت های صفحه کلاچ ) است که به یک صفحه فولادی پرچ شده اند صفحه فولادی حرکت دورانی را توسط فنرهای پیچشی به صفحه داخلی منتقل می کند صفحه داخلی با محور خروجی از موتور که محور ابتدایی دستگاه انتقال حرکت است درگیر است رویه های اصطکاکی بین دو عضو محرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار در اثر نیروی وارد از فنرهای بین روپوش و صفحه فشار کاملا تحت فشار قرار می گیرد.

 

حذف ارتعاش میل لنگ

به علت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میل لنگ گاهی در میل لنگ ارتعاش های پیچشی شدید به وجود می اید اگر این ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نیرو منتقل شود صدای شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی سائیده می شود برای جلوگیری از این وضع بعضی انواع طرح های حذف کننده ارتعاش لازم است کلاچ بهترین جای تعبیه این طرح هاست این طرح معمولا شامل فنرهای لوله های و واشرهای اصطکاکی تعبیه شده و در صفحه کلاچ می باشد بنابراین در هنگامی که میل لنگ به طور پیچشی ارتعاش دارد حرکت نسبی بین رویه های اصطکاکی و تیغه محوری به وسیله فنرهای لوله ای امکان پذیر است و نیروی ارتعاشی به وسیله واشر اصطکاکی حذف می شود

 


معایب سیستم کلاچ

لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ

به علت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی صفحه کلاچ نیروی وارد به صفحه کلاچ خنثی شده و درنتیجه هنگام حرکت اتومبیل دچار لرزش می شود معیوب بودن فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک هم همین عیب را دارد برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود

 

 

بکسواد کلاچ

به علت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب شدن لنت کلاچ بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتوربه یکدیگر به طور کامل منتقل نمی شود برای رفع عیب باید اقدام به تعویض لنت و رفع چربی روی لنت کرد

نکته : عواملی که باعث چرب شدن لنت می شود معیوب شدن کاسه نمد جلو گیربکس و انتهای میل لنگ است

 

منبع : اتو حیدری

reference : https://autoheydari.ir/blog/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۹
بیژن ابراهیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی