بهینه سازی سئو

آموزش چک کردن روغن موتور - اتو حیدری

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰ ب.ظ

آموزش چک کردن روغن موتور

طبق گزارش نمایندگی مدیران خودرو روغن موتور نقش بسیار مهمی در بهینه سازی خودرو شما دارد. در واقع روغن موتور مثل خون برای بدن انسان می‌باشد، باید پیوسته آن را چک کرد، تا از عملکرد درست موتور اطمینان داشته باشیم. با چک کردن و تعویض اصولی آن باعث بهبود و سلامت موتور خودرو خود می‌شوید. در ادامه با اتو حیدری همراه باشید تا نحوه چک کردن روغن اتوموبیل را آموزش دهیم.

 

چگونه روغن خودرو را چک کنیم؟

 

میزان مصرف روغن به عواملی مانند نوع ماشین، طرز رانندگی، وضعیت مکانیکی موتور و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد. چک کردن روغن موتور کار بسیار راحت و سریع می‌باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم هر چند روز یکبار قبل از روشن کردن خودرو خود روغن ماشینتان را چک کنید و یا هر وقت پمپ بنزین رفتید تا باک خودرو را پر کنید روغن موتور را هم چک کنید.

برخی از خودرو‌های جدید مانیتور الکترونیکی برای روغن موتور دارند که دیگر نیاز به چک کردن دستی آن نیست. حتما قبل از چک کردن روغن موتور، باید از خنک بودن موتور خودرو اطمینان داشته باشید. سازنده‌ برخی از ماشین‌ها از جمله )نمایندگی چری و نمایندگی (MVM توضیه می‌کنند که روغن موتور را پس از خنک شدن موتور خودرو چک کنید.

در اکثر خودروها، می­‌توانید محل میله مخصوص سنجش سطح روغن یا همان گیج روغن را به سادگی پیدا کنید. این میله معمولاً دسته رنگی کوچکی دارد که در بیش­تر خودروها به رنگ زرد یا نارنجی است. علاوه‌براین، در اغلب خودروها معادل انگلیسی روغن موتور یعنی عبارت (Engine Oil) هم روی دسته رنگی این میله به چشم می­‌خورد ابتدا کاپوت ماشین را بالا بزنید، میله اندازه‌گیری روغن موتور یا (گیج) را پیدا کنید، میله را از موتور بیرون بیاورید و روغن را از انتهای میله پاک کنید. سپس میله را سر جایش قرار داده و تا انتهای فشار دهید. مجدد گیج یا میله روغن موتور را در بیاورید، این بار انتهای میله هردو طرف آن را نگاه کنید ببینید آیا روغنی است یا نه.  هر میله یا (گیج) به نوعی سطح روغن موتور هر خودرو را مشخص می‌کند. به شکل های مختلفی مثل: دو سوراخ سوزنی یا L و H (به معنای بالا یا پایین بودن است) و حتی از کلمات Min و Max یا انتهای میله روغن موتور قسمت هاشور دیده می‌شود. اگر روغن موتور پایین‌تر از این علامت ها بود می‌بایست روغن موتور خودرو را چک کرده و طبق موارد زیر آن را تعویض کنید.

 

روش انجام کار:

 

- حداقل 5 دقیقه پس از خاموش کردن موتور، سطح روغن خود را چک کنید.

- میله اندازه گیری روغن موتور (گیج) را خارج نمایید.

- گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج نمایید.

- سطح گیج را با توجه به علامتها‌ی Min و  Maxچک کنید. اگر سطح روغن پایین تر از MAX باشد باید روغن اضافه نمایید.

- سطح روغن را بوسیله گیج دوباره چک کنید و اضافه نمودن روغن را ادامه دهید تا به علامت MAX برسد. توجه داشته باشید روغن به بالاتر از علامت MAX نرسد. گیج را سر جای خود قرار دهید.

- سطح روغن را هر 1000 کیلومتر دوباره چک نمایید.

 

نکات مهم!

روغن موتور خودروی شما نباید به بالاتر از علامت MAX  برسد. هیچ وقت مایعی مانند روغن موتور را بلافاصله بعد از خاموشی موتور چک نکنید. چون در غیر این صورت ممکن است با بیرون کشیدن روغن موتور فکر کنید سطح روغن پایین است و به اشتباه مقدار آن را افزایش دهید. وجود روغن موتور بیش از حد نیاز باعث نشتی آن به سرشمع ها و در نتیجه روغن سوزی می گردد. با استفاده از مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل خود می توانید موقعیت گیج را بیابید. علامت های گیج به صورت فرورفتگی یا شکاف نیز قابل نمایش است.مقدار روغن خودرو بر اساس علامت های موجود بر روی گیج و هم چنین دفترچه راهنما تطابق دهید. هیچ‌گاه نباید از ترکیب چند روغن موتور با یکدیگر استفاده کرد.

پس از روشن کردن خودرو، بلافاصله حرکت نکنید و زمانی ۲۰ ثانیه‌ای برای روانکاری روغن (همان گرم شدن خودرو) در نظر بگیرید. بهتر است از افزودنی‌ها برای روغن موتور استفاده نکنید مگر اینکه از سازگاری کامل آن با روغن موتور اطمینان حاصل کنید. هرگز از روغنی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آن می‌گذرد استفاده نکنید. درصورتی‌که روغن موتور سیاه نشود نشانه‌ی مرغوبیت آن نیست بلکه عدم قابلیت آن در جذب ذرات و آلودگی‌ها را نشان می‌دهد و بهتر است عوض شود.

نوع روغن موتور (معدنی، سنتتیک، نیمه سنتتیک) را باید با توجه به دفترچه‌ی راهنمای خودرو یا برچسب محفظه‌ی موتور انتخاب نمود.

در انتخاب روغن موتور باید شرایط آب‌وهوایی را حتما مد نظر قرار داد.

 

 

 

رنگ روغن موتور خودرو نمایانگر چیست؟

 

برای بیان بهتر این موضوع زمانی که رنگ روغن موتور ماشین شما طلایی و شفاف باشد یعنی تمیز و خوب است. اما اگر رنگ قهوه ای یا سیاه داشته باشد نشان از کثیفی دارد. در صورت تیرگی رنگ روغن، سوابق تعویض آن را بررسی کنید. البته فراموش نکنید که موتور اتومبیل قابلیت این را دارد که با روغن تیره هم به خوبی کار کند. پس بازه زمانی چک و تعویض روغن را بیش تر از رنگ آن در الویت قرار دهید.

حتی ممکن است رنگ روغن موتور پس از 1000 کیلومتر هم شفاف باشد ولی این دلیل باکیفیتی نیست. بلکه به این دلیل است که روغن موتور استفاده شده توانایی جذب جرم ها، براده ها و دوده های داخل موتور را به خود ندارد. پس برعکس، روغن بی کیفیتی محسوب می شود. به طور کلی هر شش ماه یک بار تعویض روغن موتور خودرو مناسب و ضروری است.

استاندارد  API چیست؟

 

کلمه‌ی (API) مخفف عبارت (American Petroleum Institute) بوده و به معنی موسسه‌ی نفت امریکا است. این نام به نوعی تبدیل به استاندارد و تعیین‌کننده‌ی سطح کیفی روغن‌های موتور شده است. برای موتورهای بنزینی و دیزلی API دارای نمادی منحصربه‌فرد است. برای موتورهای بنزینی از حرف S و برای موتورهای دیزلی از حرف C استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر روغن موتوری برای موتور بنزینی مناسب باشد به شکل API S شروع می‌شود و روغن‌های مناسب برای موتورهای دیزلی با عبارت API C آغاز می‌گردند. اما این تمام ماجرا نیست و نمی‌توان میزان کیفیت روغن را تشخیص داد. در این استاندارد برای روغن‌ موتور‌های بنزینی پس از حرف S یکی از حروف A تا N می‌آید و برای روغن موتورهای دیزلی پس از حرف C یکی از حروف A تا J درج می‌شود. در این طبقه‌بندی هرچه به سمت حرف A می‌رویم از سطح کیفیت روغن کاسته می‌شود و حرکت به سمت حروف N و J نشانگر افزایش سطح کیفیت است؛ ازاین‌رو یک روغن موتور بنزینی با مشخصه API SN از بالاترین کیفیت و با مشخصه API SA از پایین‌ترین سطح کیفی برخوردار است. این طبقه‌بندی برای روغن موتورهای دیزلی نیز از API CA که دارای پایین‌ترین سطح کیفی است آغاز شده و به API CJ که از بیشترین میزان سطح کیفی برخوردار است ختم می‌شود. ناگفته نماند که برای موتورهای دیزلی دو زمانه و چهار زمانه از اعداد ۲ و ۴ در مقابل آخرین حرف استفاده می‌شود، برای نمونه روغنی با مشخصه API CJ-4 برای خودروهایی با موتور دیزلی چهارزمانه‌ تولید شده و به دلیل داشتن حرف J از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

نتیجه گیری

از بیش از اندازه پر کردن محفظه خودداری نمایید، زیرا این کار می تواند آسیب های جدی ای را به موتور خودرو وارد نماید. همچنین به یاد داشته باشید که چک کردن و نگهداری ضعیف از روغن موتور خودرو می تواند هزینه های تعمیر را در آینده به دنبال داشته باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله مناسب‌ترین روغن موتور خودرو خود را انتخاب و خرید کنید. اتو حیدری از شما برای مطالعه این مقاله سپاس گذار است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۵
بیژن ابراهیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی