گوگل آپتیمایز چیست؟
گوگل آپتیمایز چیست؟
بهینهساز گوگل یا گوگل اپتیمایز ( Google optimize ) سرویس جدید گوگل سرویس مکمل گوگل آنالیتیکس (Google analytics) است و به وبسایت های اینترنتی کمک میکند با ارقام و اعداد و نمودارها وبسایت خود را بهینه کنند. در این مطلب قصد داریم در خصوص یکی از سرویسهای بسیار کاربردی گوگل تحت عنوان گوگل اپتیمایز صحبت کنیم.
گوگل اپتیمایز
آزمون های مختلفی را برای وبسایت شما انجام میدهد آزمونهایی که تا قبل از این برای اجرای آنها نیاز به ساعتها کد نویسی داشتید حالا با این ابزار به صورت رایگان در اختیار شما قرارگرفته است.
فرض کنید میخواهید یک ماژول برای گرفتن ایمیل کاربران در سایت ایجاد کنید. حتماً گزینههای زیادی برای تشویق کاربران به منظور فرستادن ایمیلشان در ذهن شما وجود دارد. از ارائه یک کتاب هدیه به صورت pdf گرفته تا ارائه کد تخفیف برای استفاده از محصول یا خدمات. اما کدام یک از این راهها نتیجه بهتری خواهد داشت؟
با سرویس جدید گوگل میتوانید این دو گزینه را در دو صفحه متفاوت و پیش روی کاربران قرار دهید و بازخورد آنان را طبق آمار بررسی کنید تا متوجه شوید که کاربران نسبت به کدام یک از این روشها اقبال بیشتری نشان میدهند؟ سرویس جدید گوگل گرفتن این نوع آزمونها را برای برنامه نویسی بسیار راحت کرده است و به کارشناسان این امکان را میدهد که بتوانند با فرایند یک امتحان ساده تغییرات راهبردی شان را راحتتر و بهتر انجام دهند
اول از همه، چرا Google Optimize نسبت به دیگر ابزارها بهتر است؟
بازاریاب ها عاشق استفاده از ابزارهای گوناگون هستند و این ابزارها هم عاشق بازاریاب ها! نتیجه این رابطه عاشقانه، اشباع شدن بازار از “ابزار” است. ما برای ارزیابی رتبه عبارت کلیدی ابزار داریم. برای شناسایی لینک های شکسته ابزار داریم. برای نظارت بر اشارات بدون لینک موجود در شبکه های اجتماعی ابزار داریم. برای تحلیل شبکه های اجتماعی ابزار داریم و ….
سرویس Google Analytics سعی در حذف این حجم از ابزارهای اضافی دارد و به بازاریاب ها کمک شایانی می کند. در حقیقت در این سرویس به جای اتلاف وقت و انرژی به واسطه استفاده از ابزارهای متعدد، صرفا با یک سیستم یکپارچه کار می کند که جوابگوی تمام نیازهای شماست.
Sean McQuaide، از اعضاء شرکت Luna Metrics در این رابطه گفته است: “باید از Google Optimize استفاده کرد، چرا که ابزاری است برای شخصی سازی و انجام تست A/B. این ابزار، از داده موجود در Google Analytics استفاده میکند تا از این طریق بتواند بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) شما را افزایش دهد. واضح است که تست A/B و هم چنین، تولید محتوا منطبق با نیازهای مشتری نیز، امری تازه محسوب نمی شود. چیزی که جدید است، هماهنگ شدن Google Optimize با Google Analytics است و اینکه ما چطور می توانیم از تجربه های خود در شاخص کلیدی عملکرد یا KPI بهره ببریم.
Sean معتقد است که این یکپارچگی Google Analytics و Google Optimize منجر به نتایج زیر می شود:
راه اندازی ساده تر
هدف گذاری های پیشرفته تر
گزارش پیشرفته تر
یادگیری های کاربردی و سریعتر
باید پذیرفت که در دسترس بودن داده های Google Optimize در Google Analytics و در دسترس بودن داده های Google Analytics در Google Optimize، مزیت بسیار بزرگی است.
Krista Seiden، کارمند گوگل که در کنفرانس CXL درباره Google Optimize و شخصی سازی صحبت کرد، مثال های کاربردی از این سرویس را بیان کرده است:
“یکی از مواردی که Optimize را بسیار قدرتمند می کند، یکپارچگی عمیق آن با Google Analytics می باشد. می توانید از داده های Google Analytics استفاده کنید تا کاربران کلیدی خود را تشخیص دهید. گروه های مخاطبین هدف عبارت اند از:
مشتریان وفادار و همیشگی: چندین بار به سایت شما آمده اند و چندین بار خرید کرده اند
گروه هایی بر حسب شان و جایگاه اجتماعی: کسانی که مکررا با کلاس برتر هواپیما پرواز می کنند،
افرادی که صندلی اکونومی را ترجیح می دهندمشتریان بر اساس نقطه جغرافیایی: پشنهاد خاص برای ساکنان San Antonio.
زمانی که این مخاطبین کلیدی را تشخیص دادید، برای هر گروه یک پیشنهاد منحصر به فرد آماده کنید و بعد با استفاده از Optimize، این پیشنهاد را به مخاطبین مورد نظر خود ارائه کنید.
اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا از ابزاری مانند Optimizely یا VWO استفاده می کنید. پس چرا ابزار Google Optimize را امتحان نمی کنید؟
این ابزار رابط کاربری (UI) آشنایی دارد.داده های Google Optimize شما را در Google Analytics آورده و داده های Google Analytics نیز در Google Optimize قابل دسترس خواهد بود.
این مسئله باعث می شود به صورت پیشرفته تر هدف گذاری کنید،گزارش های پیشرفته تری بدهید و نظارت پیشرفته تری بر روی تبدیل های خود داشته باشید و غیره
این ابزار رایگان است، پس چرا می خواهید این فرصت را از دست بدهید؟
مقایسه Google Optimize با Google Optimize 360 (ورژن رایگان در مقابل ورژن پولی)
اگر جه به رایگان بودن این ابزار اشاره کردیم اما نسخه تجاری آن هم موجود بوده که Google Optimize 360 نام دارد. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید و یا تازه تصمیم به امتحان این ابزار گرفته اید، نسخه رایگان آن کار شما را راه می اندازد. اگر یک کسب و کار تخصصی و بزرگ هستید یا با یک برنامه آزمایشی بسیار پیچیده رو به رو هستید، احتمالا باید نسخه پولی آن را تهیه کنید
گوگل آپتیمایز یک ابزار جدید گوگل است که برای تست و بهینهسازی وبسایت مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار در حقیقت یک پلتفرم برای انجام آزمایشهای مختلف بر روی وبسایت است. با گوگل آپتیمایز میتوانید راحت و سریع تغییراتی که در طراحی و یا محتوای سایت خود ایجاد کردهاید را تست کنید.
گوگل آپتیمایز یکی از راههایی است که تست A/B را برای وبسایتها راحتتر از پیش کرده است. کسب و کارهای بزرگ عمدتا از برنامهنویسان و دولوپرهای بکاند برای انجام این تستها استفاده میکنند. با گوگل آپتیمایز به راحتی و بدون نیاز به برنامهنویس میتوانید تغییرات لازم را اعمال کنید و نتایج تستها را رصد کنید.
از گوگل آپتیمایز صرفا برای بهینهسازی وبسایت و تغییرات ساختاری استفاده نمیشود. شما با این ابزار میتوانید فعالیت بازاریابی محتوا خود را نیز بهینهسازی کنید. میتوانید یک استراتژی محتوا جدید تدوین کنید و با این ابزار میزان اثربخشی محتوا را بررسی و آنالیز کنید. در ادامه به برخی از قابلیتهای مهم گوگل آپتیمایز خواهیم پرداخت و سپس به شما یاد خواهیم داد چگونه از طریق این ابزار به بهینهسازی وبسایت و فعالیتهای بازاریابی محتوا بپردازید.
قابلیتهای گوگل آپتیمایز برای انجام انواع تست
همانطور که میدانید گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم گوگل برای رصد کردن فعالیت وبسایت است. اما این ابزار صرفا دادهها و آمارها را در اختیار شما قرار میدهد و امکان بررسی این آمار به صورت شخصیسازی شده وجود ندارد و یا پیاده کردن آن بر روی گوگل آنالیتیکس سخت است. گوگل آپتیمایز با گوگل آنالیتیکس در ارتباط است و میتواند دادهها را از این پلتفرم فراخوانی کند تا بتوانید تستهای موردنظر خود را با توجه به دادههای دقیق گوگل آنالیتیکس اجرا کنید. این ابزار با گوگل تگ منیجر هم کوپل میشود و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار میدهد.
این ابزار هم قابلیت تست A/B دارد و هم میتوان متغیرهایی را به صورت همزمان در نظر گرفت که به تست Multivariate معروف است. نتایج این تستها کاملا دقیق هستند و میتوانید در محاسبات خود آنها را دخیل کنید. از گوگل آپتیمایز برای بهبود نرخ تبدیل استفاده میشود. یعنی یکی از ابزارهای مهم در کمپینهای CRO همین گوگل آپتیمایز است. هر چیزی در گوگل آپتیمایز میتواند یک متغیر باشد. از تغییر هدلاین یک محتوا و یا تغییر عکسها و کال تو اکشنها گرفته تا تغییرات ساختاری مانند تغییر منو کاربری و یا طراحی جدید صفحات فرود. این تغییرات به طور کامل در این ابزار مورد تست و آنالیز قرار میگیرند. حالا چگونه میتوان از این ابزار در بازاریابی محتوا استفاده کرد؟ ابتدا با نحوهی اجرای تست در این ابزار آشنا شوید.
تعیین اهداف و فرضیهها
در بهینهسازی وبسایت که عمدتا در کمپینهای CRO انجام میشود، فاز مهمی به نام فرضیهسازی داریم که در گوگل آپتیمایز هم وجود دارد. وارد تب Objectives شوید تا اهداف خود را وارد کنید. در این بخش شما به دادههای گوگل آنالیتیکس متصل میشوید. روی Add Experiment Objectives کلیک کنید. اگر از قبل در گوگل آنالیتیکس اهداف خود را مشخص نکردهاید، وارد اکانت گوگل آنالیتیکس شوید و در قسمت Goals این اهداف را وارد کنید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را رصد کنید. در مثالی که مطرح کردهایم میخواهیم بدانیم تغییر دادن هدلاین دانلود یک کتاب چقدر در میزان عضویت کاربران در خبرنامه موثر است. پس هدف ما عضویت در خبرنامه است. در گام بعدی شما باید یک توضیح و یک فرضیه بنویسید. اگر تست A/B انجام میدهید ممکن است چندان به فرضیه اهمیت ندهید و صرفا به یک توضیح بسنده کنید. اما این اشتباه است. فرضیهی خود را کامل و با جزئیات دقیق و واضح بنویسید. چرا که این فرضیه میتواند در بررسی نتایج به شما کمک کند. در این تست فرضیه ما این است که، تغییر دادن هدلاین یک صفحه (درخواست عضویت در خبرنامه) باعث میشود افراد بیشتری در خبرنامه ثبتنام کنند.