آموزش سئو مبتدی
آموزش سئو مبتدی
سری مقالات آموزش سئو مبتدی با توجه به درخواست زیاد کاربران وبسیما تهیه شده و در این مجوعه تلاش میشود اصول و مبانی سئو به ساده ترین زبان ممکن و به صورت کامل در اختیار خوانندگان سایت قرار داده شود. در محتوای هر مقاله لینک سازی های مناسب به مقالات تکمیلی انجام شده تا علاقه مندان بتوانند با مطالعه بیشتر دانش خود را افزایش دهند.
پیشنهاد میشود مسیر آموزش را از مقاله اول شروع کرده و ترتیب مقالات را رعایت کنید تا بیشترین بهره را از آموزش مبتدی سئو ببرید. اگر در سطحی بالاتر از مبتدی قرار دارید به بخش آموزش سئو در سایت وبسیما مراجعه نمایید تا مباحث تکمیلی در اختیار شما قرار داده شود.
کتاب الکترونیکی آموزش سئو مبتدی
این مقالات به گونه ای طراحی شده است که یک مسیر مشخص برای آموزش را پیش روی شما قرار دهد تا به صورت قدم به قدم ابتدا با مفاهیم سئو آشنا شده و در ادامه با تکنیک های کاربردی تولید محتوا، مدیریت سایت و لینک سازی آشنا شوید. در پایان این مجموعه کل آموزش ها به صورت یک کتاب الکترونیکی آموزش سئو مبتدی منتشر خواهد شد.
مباحث مطرح شده در مجموعه آموزش سئو مبتدی
برای بهره گیری بهتر از این مجموعه آموزش سئو مبتدی در نظر داشته باشید که براساس شماره بندی درس ها آنها را مطالعه کنید تا پیوستگی محتوا در ذهن شما به درستی شکل بگیرد. لیست دروس ارایه شده در این بخش عبارتند از:
- آشنایی با مفاهیم اولیه سئو
- موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
- تکنیک های مناسب برای سئو داخلی سایت
- ابزارهای کاربردی برای سئو داخلی سایت
- بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟
- شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند
- بک لینک چیست؟ چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟
- آموزش ساخت بک لینک
- تجربه کاربری و تاثیر آن بر سئوی سایت
- آزمون سئو مبتدی
سئو چیست؟ اولین قدم را درست بردارید
تعاریف بسیار زیادی برای مفهوم سئو ارائه شده است. شاید اولین و ساده ترین بیان این باشد که SEO نسخه کوتاه شده ای از عبارت Search Engine Optimization است یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو.
ولی هدف اصلی سئو موتورهای جستجو نیستند بلکه هدف ما رضایت کاربر است. گوگل توجه ویژه ای به رضایت کاربران از نتایج جستجو دارد و تلاش میکند تا سایت هایی را در رتبه های بالا قرار دهد که محتوای آنها برای کاربران رضایت بخش است. در نتیجه میتوان گفت در عمل SEO مخفف عبارت Search Experience Optimization
یا بهینه سازی تجربه جستجو است.
برای کسب موفقیت در سئو باید بیش از هر چیز به رضایت کاربر توجه کنیم. رضایت کاربر از محتوای شما به عوامل متعددی بستگی دارد. ادبیات شما، کیفیت محتوا و اطلاعات ارائه شده، نحوه نمایش و ارائه محتوا، سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل، پاسخ گویی به سوالات کاربران و بسیاری موارد دیگر بر رضایت کاربران تاثیر گذار هستند.
برای درک بهتر مفهوم سئو پیشنهاد میکنیم به صفحه سئو چیست مراجعه کنید.
چرا سئو بر موفقیت یک کسب و کار تاثیرگذار است؟
طی چند سال اخیر فرهنگ جستجو در میان تمام مردم دنیا رواج یافته و البته رونق استفاده از تلفن های همراه موجب شده تا دسترسی به اطلاعات نسبت به گذشته بسیار سریع و ساده باشد. در حال حاضر روزانه میلیاردها جستجو از طریق گوگل انجام میشود که بسیاری از آنها با هدف خرید کالا یا دسترسی به خدمات هستند.
اگر شما جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید این کاربران به سایت شما وارد شده و اطلاعات تکمیلی از محصول یا خدمت شما دریافت میکنند. همین فرآیند ساده موجب میشود که ارتباط بیشتری با مردم داشته باشید و شانس خود را برای تبدیل آنها به مشتری افزایش دهید.
۲.کلمات کلیدی برای موضوعات وبلاگ
خلق محتوای وبلاگ میتواند به رتبه بندی کسب و کار تجارت الکترونیک شما برای کلید واژه های اضافی که ممکن است در وب سایت اصلی شما نباشند، کمک کند. بعلاوه، شما میتوانید بر روی کلمات کلیدی long tail [۴] در وبلاگتان سرمایه گذاری کنید.
اصلا کلمات کلیدی long tail چه هستند؟ این ها جستجو های منحصر به فردی هستند که افراد جهت یافتن چیز ها به طور آنلاین استفاده میکنند. آن ها شامل بیش از دو واژه هستند.
به عنوان مثال، اگر شما دانه قهوه میفروشید به نظر میرسد ایده خوبی باشد رتبه ی “قهوه” را امتحان کنید؛ اما، داده ها نشان میدهد که اصطلاحات جستجوی “محبوب” همانند “قهوه” کمتر از ۳۰% جستجو های انجام شده بر روی وب را شامل میشود. این همان جایی است که کلمات کلیدی long tail وارد بازی میشوند.
بر اساس Moz، “۷۰% باقی مانده در آنچه جستجوی long tail نامیده میشود قرار دارد. long tail در برگیرنده صد ها میلیون جستجوی منحصر به فرد است که ممکن است چند بار در طی یک روز انجام شوند، اما، هنگامی که در کنار هم قرار میگیرند، اکثریت تقاضای جهانی برای اطلاعات از طریق موتور جستجو را تشکیل میدهند”.
با در نظر گرفتن این مطلب، به دنبال کلید واژه های long tail بروید که حجم بالای جستجوی انطباق کامل (محلی، نه جهانی) و امتیاز دشواری پائینی دارند. پس از اینکه این فهرست را کامل بررسی کردید، میتوانید هدف گیری کلمات کلیدی با حجم کمتری را آغاز کنید که هنوز دارای ارتباط بالا هستند.
توجه: هرگز صفحات وب یا پست های وبلاگتان را با کلید واژه ها پر نکنید. زمانی که برای وبلاگتان مینویسید، بر توسعه محتوای عالی درباره موضوعاتی تمرکز کنید که مردم خواهان مطالعه و به اشتراکگذاری آن هستند.
همیشه برای مردم بنویسید نه برای موتور های جستجو. الگوریتم گوگل اکنون به سایت هایی پاداش میدهد که محتوای عالی خلق میکنند و سایت هایی را تنبیه میکند که از کلید واژه ها انباشته شده اند یا از سایر فنونی استفاده نمودهاند که به عنوان دستکاری شده شناخته شدهاند.
۱.رقبای اصلی شما به سراغ کدام کلید واژه ها می روند؟
فهرستی از کلید واژه هایی که به نظر می رسد رقیبتان برای استراتژی SEO خود استفاده می کنند ایجاد کنید. همچنین، بررسی کنید آیا Domain Authority (DA) بالاتری نسبت به شما دارند؟ آیا صفحات وب آن ها Page Authorities (PA) بالاتری از شما دارند؟
خوشبختانه، Moz این کار را برای شما واقعاً ساده کرده است. می توانید با نصب نوار ابزار Moz رایگان اطلاعات خود را به دست آورید.
اگر رقبایتان DA یا PA بالاتری نسبت به شما دارند، می تواند ایده خوبی باشد که بر سایر کلید واژه ها تمرکز نمایید، زیرا رقابت در برابر آن ها بسیار مشکل خواهد بود. سعی کنید به سراغ پیروزی های راحت تر بروید، اگر می توانید!
برای تعیین DA یا PA برای هر وب سایت یا صفحه وب کافی است نوار ابزار رایگان Moz را بر روی Chrome یا Firefox نصب نمایید.
۲.لینک هایشان را از کجا میگیرند؟
یک مورد خیلی مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که فهرستی از مکان هایی که رقبایتان از آنجا لینک های ورودی شان[۱] را می گیرند تهیه کنید.
برای تهیه این فهرست می توانید از ابزاری همانند Open Site Explorer استفاده کنید.
می توانید لینکی از این وب سایت ها از طریق تماس با وبلاگ نویس، تماس با خبرگزاری یا ای نگاه تنظیم صفحات شرکت خودتان به دست آورید. نگران نباشید: در ادامه اطلاعات بیشتری درباره تماس با وبلاگ نویس و رسانه ارائه میشود.
پیش از تماس با سایت های درون فهرست، هر سایتی را که امتیاز DA پائینی دارد را پاک کنید. دریافت لینک ورودی از سایتی که DA پائینی دارد می تواند به رتبه بندی شما آسیب بزند زیرا گوگل تصور می کند یک سایت بد به شما لینک می دهد زیرا شما یک سایت بد هستید.