بهینه سازی سئو

کش سایت چیست ؟

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ب.ظ

Cache Memory یا همان حافظه پنهان یکی از انواع حافظه ها می باشد .این حافظه بسیار سریع تر از انواع دیگر حافظه می باشد .در پردازنده قرار دارد و مقداری از اطلاعات حافظه رم را شامل می شود و زمانی که پردازنده نیاز به اطلاعات دارد برای دسترسی سریع تر به کش خود مراجعه می کند . این تعاریفی که ذکر گردید تعریف حافظه کش در رایانه ها و دیگر وسایل حافظه دار می باشد . اما ما در این مقاله می خواهیم حافظه کش سایت را بررسی نماییم . کش سایت یکی از قابلیت های جدید و کار آمد می باشد که در ادامه به بررسیآن می پردازیم .

کش سایت چیست ؟

کش سایت یک مکان برای ذخیره سازی موقت اطلاعات سایت به صورت صفحات استاتیک است .به کش وب سایت ها Http Cache نیز می گویند .کش سایت باعث می شود سرعت بارگذاری سایت بالا رود زیرا در محل زخیره سازی اطلاعات ، عکس ها و صفحات HTML ذخیره میگردد بدین ترتیب میزان درخواست اطلاعات به سرور کاهش میابد که این امر روی سرعت سایت تاثیر می گذارد .حافظه کش سایت مانند حافظه کش در کامپیوتر می باشد در اینجا و سرور نیز مانند حافظه رم می باشد سایت ها وقتی کاربری وب سایتی را باز میکند به جای دریافت اطلاعات از سرور که با سرعت کمتری انجام میگیرد از کش سایت استفاده میکند تا در مدت زمان سریع تری وب سایت بارگذاری شود.بار ها شده است که شما به یک سایت مراجعه کنید اگر آن سایت کش نداشته باشد، شما برای هر بار کلیک باید مدت زمانی را برای بارگذاری سایت تلف کنید اما اگر آن سایت کش داشته باشد در مدت زمان کوتاه تری وب سایت مذکور برای شما بارگذاری می گردد .سایت های بسیار وجود دارند که بصورت روزانه بازدید بسیاری دارند اگر برای هر بار بازدید اطلاعات از سرور فراخوانی گردد ، سرعت بارگذاری وب سایت برای چند کاربر بسیار کند می شود . اما اگر سایت ، کش داشته باشد نیازی نیست برای هر بار بازدید کاربران از سرور اطلاعات فراخوانی کند .وقتی کاربری اطلاعاتی را از سایتی فراخوانی می کند اطلاعات خواسته شده در سیستم کش ذخیره می گردد . این اطلاعات در کش باقی می ماند و وقتی کاربری دیگری آن اطلاعات را بخواهد دیگر از سرور فراخوانی نمی شود بلکه از کش درخواست می گردد . بدین ترتیب سرعت بارگذاری سایت افزایش می یابد.

کش سایت چگونه عمل می کند ؟

سیستم کش سایت بدین صورت عمل می کند که ؛ اگر شخصی به یک وب سایت رجوع کند و درخواست اطلاعات کند ، مرورگر کاربر اطلاعات را به صورت HTTP Request از سرور درخواست می کند . سرور بعد از پردازش اطلاعات درخواست شده آنها را به صورت فایل HTML به مرورگر بر می گرداند و کاربر می تواند وب سایت را مشاهده کند . در صورتی که کاربری از قبل این اطلاعات را در خواست کرده باشد آنها بر روی کش ذخیره می شوند و سرعت بارگذاری سایت افزایش می یابد .در صورتی که شما مطلب جدید به وب سایت خود اضافه کنید امکان این است که برای کاربر قابل نمایش نباشد در این صورت باید در تنظیمات پنل مدیریت وب سایت خود حافظه کش سایت را پاک کنید .

 

مزایای کش کردن صفحات وب :

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که ؛ آیا کش کردن صفحات سایت تاثیر مثبتی دارد ؟ زیرا به وسیله کد نویسی بهینه نیز می توان سرعت بارگذاری سایت را افزایش داد . جواب این سوال را می توان بدین شرح توضیح داد . وقتی شما بر روی صفحات وب خود کش می گذارید به بیانی دیگر حافظه برای اطلاعات آن اختصاص داده اید . که با استفاده از آن سرعت مرورگر و سرور افزایش می یابد . هر چه که در کد نویسی بهینه سازی کنید نمی توانید سرعت پردازش سرور را افزایش دهید . اما وقتی برای صفحات خود کش قرار می دهید این پردازش ها در فاصله نزدیک تری رد و بدل می گردد و به همین دلیل سرعت بارگذاری سایت افزایش می یابد . همچنین یکی دیگر از مزایای کش کردن این است که ؛ به وسیله کش وب سایت شما می تواند ترافیک بازدید بیشتری را تحمل کند . به طوری که وقتی صدها کاربر از سایت شما بازدید می کنند ، بازدید آنها در سرعت سایت تاثیر زیادی نمی گذارد .

کش انواع مختلف دارد که به دو دسته تقسیم می گردد کش هاست و کش سرور . در این قسمت به توضیحات بیشتر این دو نوع کش می پردازیم .

کش سرور :

کش سرور سیستمی است که شرکت های ISP برای کاربران خود ارائه می دهند تا در مصرف پهنای باند صرفه جویی کنند . زمانی که یک کاربر در خواست بازدید یک سایت را در مرورگر خود می کند اگر اولین بازدید او از این سایت باشد .برای ارسال اطلاعات پردازش هایی در سرور انجام میگیرد و نتیجه این پردازش ها در کش سرور ذخیره می گردد و همچنین برای کاربر ارسال می گردد و بدین ترتیب کاربر می تواند وب سایت مورد نظر را بازدید کند . در صورتی که نتیجه پردازش ها در کش سرور ذخیره گردد اگر کاربر دوباره به سایت رجوع کند با سرعت بیشتری سایت برای او بارگذاری می گردد زیرا دیگر پردازشی صورت نمیگیرد زیرا نتیجه آندر کش ذخیره گردیده است همچنین از پهنای باند نیز استفاده نمی شود . در صورتی که در این مدت اطلاعات جدیدی در سایت آپلود شود ، ممکن است کاربرنتواند آن را مشاهده نماید به همین دلیل شرکت های سرور ، کش ها را بسته به زمان بندی خود خالی می کنند تا اطلاعات جدید مورد پردازش قرار بگیرد و کاربران بتوانند آن را مشاهده نمایند .

 

وقتی شما صفحات خود را کش میکنید در واقع هم سئوی خود را بهبود می بخشید و هم اینکه بازدید کنندگان خود را افزایش می دهد . زمانی که وب سایت شما به سرعت برای کاربران بارگذاری می گردد یک امتیاز برای شما محسوب می شود . و این امتیاز در رتبه شما تاثیر گذار است . همانطور که در نکات مربوط به سئو گفته شد ، یکی از عوامل بهینه سازی وب سایت ها سرعت بارگذاری آنها است ؛ شما علاوه بر اینکه باید از تصاویر و فیلم های کم حجم در محتوای خود استفاده نمایید باید کد نویسی خود را نیز بهینه کنید و همچنین برای وب سایت خود کش را فعال نمایید این عوامل دست به دست هم باعث می شوند که سرعت وب سایت شما افزایش یابد در نتیجه بازدید کننده بیشتری را دریافت نمایید .

 

استفاده از کش کردن درون هاست

این کار به وب سایت هایی که در محیط هاست مدیریت وردپرس اجرا می شوند، اعمال می شود. توصیه ی ما WPEngine،  Flywheel  و Kinsta، است که همگی مکانیسم های بسیار عالی ذخیره سازی را دارا هستند.

سیستم های کش کردن استفاده شده توسط این شرکت های هاست، در سطح بسیار پایین تر از افزونه های وردپرس هستند، به این معنی به مراتب اثر گذاری شان بیشتر است. علاوه بر این، آن ها برای کار با وردپرس و محیط هاست استفاده شده در آن نیز تنظیم شده اند که باعث افزایش بیشتر  تاثیرگذاری آن می شود.

اگر شما از هاست مدیریت وردپرس می کنید، ما به شما توصیه می کنیم به طور کلی از هیچ افزونه ی کش کردنی استفاده نکنید. در واقع، بسیاری از چنین هاست هایی حتی از افزونه های ذخیره سازی استفاده نمی کنند. 

نتیجه

کش یک تکنولوژی بسیار کارآمد است که بغیر از محیط های کامپیوتری و نرم افزاری، در محیط وب نیز بسیار لازم و پر استفاده است.
از کش به راحتی استفاده کنید و وب سایت خود را سریعتر کم حجمتر و کاربرپسند تر بسازید. برای اطلاعات بیشتر به سایت ای نگاه سر بزنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۹
بیژن ابراهیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی